Digitális tananyag interaktív táblára

2015. november 15. 13:53 - Panka.Natko

A digitális tananyagom témájának IV. Béla uralkodását választottam. A 3 ismeretközlő dia ehhez az anyaghoz kapcsolódik.

smart1.jpg

Az anyag ismertetéséhez a történelemben szokványos folyamatábrás vázlatot választottam, melyet egy órán természetesen kiegészítene a tanári magyarázat.

smart2.jpg

A tatárjárást tárgyaló dián a folyamatábra és a - viszonylag - korabeli képi ábrázolás mellé egy link segítségével csatoltam a Muhi csatát bemutató animáció videóját is.

smart3.jpg

Királyunk uralkodásának második felének bemutatása után pedig egy hosszabb, részletesebb összefoglaló cikket csatoltam a diához (kivételesen nem sarokikonnal jelezve, mivel a szöveg egyértelműsíti, hogy arra kattintva jelenik meg a cikk); mely további érdekességekkel szolgálhat az érdeklődőknek, s az óráról hiányzóknak pedig némiképp pótolhatja a tanári magyarázatot.

smart4.jpg Az ismertetést követő 3 diát a gyakorlásnak és ismétlésnek szenteltem. IV. Béla az utolsó - középiskolai és középfokú érettségi szinten - valóban jelentős uralkodó, így miután a vele kapcsolatos tananyagot is megismertük, fontosnak tartok egy gyors áttekintést a korábbi legjelentősebb Árpád-házi uralkodókra vonatkozóan. 
Az első gyakorló feladat írásos történelmi források felismerésével kapcsolatos. Minden forrásrészlet egy-egy jelentős, már tanult uralkodóhoz köthető; a diák feladata ezt kitalálni. Ellenőrzésként a szövegrészletre kell koppintania (nem tudom, van-e ennél jobb szó erre), s akkor a szöveg eltűnik, helyét átadja a megoldásnak.

smart5.jpg

smart6.jpg

smart7.jpg

A következő feladat egy csoportosítás; személyeket, évszámokat, eseményeket, jelszíneket kell a legjelentősebb uralkodóinkhoz kapcsolni. Ha a diák helyesen oldja meg a feladatot; az adott szót a megfelelő halmazba húzza, akkor az ott marad; ha rossz halmazba akarja húzni, a halmaz kidobja az adott szót, így jelezve, hogy nem ez a helyes megoldás, s a diáknak lehetősége van újra átgondolni a megfejtést. Ez a feladat a többféle helyes megoldást is lehetővé teszi; az egyik szókártyát itt is 2 halmazba is be lehet húzni.

smart8.jpg

Az utolsó dián egy akasztófához hasonló játékot helyeztem el, ahol szintén az ismétlés jegyében egy-egy már tanult fogalom, név vagy cím az, amit ki kell találni. A segítségben rögzítettem, az adott szó, kifejezés melyik királyunkhoz kapcsolódik. A feladat szerkesztését jelszóval védtem (a keresztnevem: Anna).

smart9.jpg

A feladatsorom letölthető INNEN.

A Smart tábla és szoftver nem volt ismeretlen számomra; az előző félévben egy kurzus során már megtanultuk a kezelését és több feladatsort is készítenünk kellett. Akkor megtanultam a legfontosabbakat: a betűméret soha ne legyen kisebb 24-esnél, hisz gondolni kell arra, hogy ezt nem monitoron, közelről fogják látni a diákok; mindent le kell zárni és helyzettől függően rögzíteni is. Különös tekintettel a szókártyákat "húzogatós" feladatokra, ahol ha nem zárjuk le a kártyákat, a mozgástól a szöveg és a hátterének csoportosítása is szétesik. Ezekre a már megtanult szabályokra most is figyeltem. Alapvetően én megszerettem ezt a programot és szívesen készítek vele feladatokat. Mivel valóban sokat gyakoroltuk, így már jelentősen könnyebben és gyorsabban is haladok vele. A két kedvenc feladattípusomat használtam fel ebben a feladatsorban is; ezeket azért szeretem, mert egyértelműsíti a helyes választ, így a diákban nem maradhat kétely, hogy valóban jó választ adott-e. A halmazos feladatot pedig azért is szeretem, mert lehetőség van a javításra, újragondolásra, nincs semmilyen csúnya hang vagy felugró piros X, amely jelzi, hogy rossz a megoldás, egyszerűen csak a diák érzékeli, hogy nem jó nyomon halad. Activity Toolkit feladatokat mi, azon a kurzuson nem használtunk, így ez újdonságot jelentett számomra. Egy játékos levezető feladatnak mindenesetre sok és jó lehetőséget nyújtanak; különösen tetszettek azok a feladatok, amik a csoportba való sorsolásra adnak lehetőséget. Nagyon egyszerű és praktikus a használatuk, ugyanakkor én személy szerint nagyon szeretem, ha egy szemléltetés - legyen az jelen esetben egy ilyen feladatsor - nagyon ízléses és dekoratív. Ezek az Activity Toolkit feladatok megjelenésükben nekem nem tetszenek annyira, mint azok, amelyeket az ember "saját kezűleg" készít el. Úgy gondolom, a diákok is értékelik, ha látják, hogy a tanár különös gonddal készített számukra feladatokat. Én ezért (is) - és saját szépérzékem miatt is - minden feladatsort úgy készítek, hogy a színek, formák egységesek és ízlésesek legyenek; szeretem az adott fő szín árnyalatait is megjeleníteni; ezek általában megnyugtató, harmonikus képet nyújtanak az emberi szemnek. Összességében én nem csak szeretem, de hasznosnak is tartom ezt a programot. Színesíti az órát, ha igényesen készíti el a tanár, akkor én hiszem, hogy a diákok is komolyabban állnak az adott órához. Ha pedig valaki már több feladatsort is elkészített, akkor valóban "belejön a gyakorlatba".

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://natkoa.blog.hu/api/trackback/id/tr937990535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása