Tankockák

2015. november 28. 15:53 - Panka.Natko

A heti feladatunk tankockák készítése volt a learningapps.org weboldal segítségével. Témát ismét a történelemből választottam; ezúttal Mária Teréziához és II. Józsefhez kapcsolódnak az elkészült feladataim.

Az első feladatom egy csoportos kvíz Mária Teréziával kapcsolatban. A kvízt heterogén csoportmunkához készítettem, ennek megfelelő a felépítése is: alap-, közép- és emelt szintű kérdéscsoportokból épül fel, valamint tartalmaz egy extra érdekességekkel kapcsolatos kérdéscsoportot is. A csoportokon belül a kérdések nehézségi foka is eltérő, ennek megfelelően más-más pontszámot ér ezek helyes megválaszolása. Osztálytermi szituációban ez a feladat tehát csak és kizárólag heterogén csoportokkal oldható meg: minden csoportnak tartalmaznia kell olyan tagot, aki kevés időt tölt a történelemmel és olyat is, aki egészen sokat, s különösen érdeklődik iránta. Pedagógiai instrukciómban ugyanakkor felhívnám rá a figyelmet, hogy közösen beszéljék meg a helyes megoldást, s ne egy-egy tanuló önálló feladatmegoldásává váljon a kvíz. A csoportok közötti játékos versenyhelyzet növelheti a tanulók motivációját. A gyengébb képességű diákok sem érzik kellemetlenül magukat, ha olyanokkal lehetnek egy csoportban, akik ismeretei szélesebbek, s így nincsenek eleve vesztésre ítélve gyengébb képességeik miatt. A csoportokon belül így játékos módon megjelenhet egymás tanítása is. Ez a feladat így több számítógépet vagy laptopot igényel, mely köré ülhetnének a néhány fős csoportok, s közösen megoldanák a feladatot. A kérdések és kérdéscsoportok nehézségi fokát azért is rétegeztem többszörösen, hogy a diákok azt is érzékeljék, mely információk részei a közép-, melyek az emelt szintű érettségi követelményeinek. 

natkoa-tankocka-2.jpg

Nagyon fontosnak tartom, hogy a diákok a lehető legpontosabb instrukciót találják a feladat előtt, mert a kutatások is bizonyítják, mennyi probléma adódik a nem elég pontos, nem elég részletes feladatmagyarázatból, s a rossz megoldások gyakran nem a diákok tudatlanságából, hanem a rossz feladatértésből adódnak. Emiatt éreztem fontosnak - bár a feladat természetesen nem fogad el sehol sem több válaszlehetőség bejelölését -, hogy kiemeljem, csak egyetlen egy lehet válaszlehetőség lehet helyes.

natkoa-tankocka-3.jpg

Az eltérő nehézségi szintű kérdéscsoportok - és azon belüli kérdések - a differenciálásban lehetnek a pedagógus segítségére: senki se érezze úgy, hogy "nem tud semmit", de senki se unatkozzon órán. Mindenki számára legyenek olyan kérdések, melyek sikerélménnyel kecsegtetnek.

natkoa-tankocka-4.jpg

natkoa-tankocka-5.jpg

Első tankockám elérhető ITT.

A második feladatom II. Józsefhez kapcsolódik: az uralkodásával kapcsolatos kulcsszavakat kell megkeresni egy szókereső feladványban. Ezt a feladatot szintén csoportmunkában végeztetném; magukat a keresendő kifejezéseket nem kapják meg ugyanis előre, így "több szem többet lát" alapon ezt sokkal hatékonyabb többen végezni egy-egy számítógép/laptop köré gyűlve. Mivel a szókereső felülete igen nagy és jó pár kifejezést elrejtettem benne, így még csoportmunkában is fontosnak tartottam, hogy segítséget kapjanak a kulcsszavakhoz. Összefoglaló órán végeztetném ezt a feladatot, s a diákoknak a megtalált kifejezéseket ki is kellene írniuk a füzetbe, mivel ezek azok a fogalmak, amelyek szerepelhetnek a témazáró dolgozatban is. Szintén heterogén csoportkialakítást tartok célravezetőnek ehhez a feladathoz is, hasonló okokból, mint az előző feladatnál. 

natkoa-tankocka-6.jpg

Második tankockám elérhető ITT.

A harmadik feladat a két uralkodóhoz kötődik: a hozzájuk kapcsolható szöveges és képi információkat kell csoportba rendezni. Azért választottam egy ilyen típusú feladatot, mert gyakori probléma, hogy a közvetlenül egymás után tanult uralkodói intézkedések, jellegzetességek összekeverednek. Különösen igaz ez erre a tananyagra, ahol számos rendeletről szó van és hasznos egyértelműsíteni, hogy mely rendelet mely uralkodóhoz köthető. Emiatt közel sem olyan egyszerű ez a feladat, mint amilyennek elsőre tűnhet. Ahogy írtam, képi információk is megjelennek: egy-egy fontos, valamely uralkodóhoz köthető személy portréját is rejti a feladat, mely nem csak színesíti a feladatot, de a diákok vizuális memóriáját is különösen igényli. Ahogy az elsőnél, úgy itt is fontosnak tartottam a lehető legpontosabb instrukciót. Talán kissé "szájbarágósnak" tűnik, de saját tapasztalataim is azt mondatják velem, inkább ilyen legyen, mint egy pár szavas instrukció. Egykori osztályomban is több társamnak is problémát jelentett az, ha nem volt elég egyértelmű a feladat leírása és így vagy nem tudták helyesen megoldani vagy bele sem kezdtek vagy pedig folyamatosan visszakérdeztek, ezzel jelentősen lassítja az óra menetét. Ezt a feladatot többféle szituációban is el tudom képzelni: akár csoportmunkaként megoldva, akár páros munkaként, akár egyénileg. Legoptimálisabbnak ennél a páros munkát vagy a maximum háromfős csoportonkénti megoldást tartom. Bár a kitöltés után a program leellenőrzi a válaszokat és piros körvonallal jelzi a rossz csoportosítást, de a feladat elvégzését követően frontális osztálymunka során át is beszélnénk a megoldást, hogy biztosan mindenki számára egyértelmű legyen, hisz pont egy csoportosítós feladatnál a legfontosabb, hogy ne maradjanak tisztázatlan kérdések. 

natkoa-tankocka-7.jpgnatkoa-tankocka-8.jpg

Harmadik tankockám elérthető ITT.

Ismét vonakodva vágtam bele a feladat elvégzésébe és ismét kifejezetten pozitívan csalódtam benne. A szorgalmi időszak végéhez közeledve a milliónyi tanulnivaló között jólesett elkészíteni ezeket a játékos feladatokat. Soha sem hallottam erről a weboldalról, s nem is láttam az itteni típusfeladatokat sem, de nagyon jó maga az oldal és jópofa feladatok készíthetőek teljesen egyszerűen - bár a magyart hol angollal, hol némettel vegyíti a feladatkészítési instrukcióknál. Szívesen készítenék valódi osztálytermi helyzetekbe is ilyen feladatokat és szerintem a diákok is szívesen töltenék ki őket; jóérzésű, könnyedebb versenyhelyzet teremthető általuk véleményem szerint. Ahogy már több blogbejegyzésemben is írtam, számomra nagyon-nagyon fontos az esztétikus megjelenés és ezek a feladatsablonok pont ilyenek: kellemesek a színek, a formák, igényes megjelenésű feladatok alkothatóak velük. A harsány színek, igénytelen, össze-vissza megjelenés szerintem igenis rossz hatással lehet egy-egy diákra is és frusztrálhatja őket a kitöltés során. Különösen a tananyagokat, témákat összefoglaló, témazáró írás előtti órák azok, ahol azon túl, hogy fontos tisztázni a követelményeket, az is fontos véleményem szerint, hogy kicsit oldjuk a feszültséget és ne legyen vérre menő egy egyszerű dolgozat, ne érezzék azt kínvallatásnak és óriási próbatételnek a diákok. Ezek a játékos feladatok tökéletesen alkalmasak az ismétlésre, összefoglalásra, lehet érzékeltetni velük a követelményeket is (az első feladatomban a nehézségi szintezéssel, a másodikban pedig kifejezetten azzal, hogy a később visszakérdezendő kulcsszavakat játékos módon maguk találják meg) és egyben oldjuk velük a tantermi feszültséget. A csoportmunka pedig a szociális kompetenciákat is erősíti.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://natkoa.blog.hu/api/trackback/id/tr208122602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása